Jag har bytt hemsida och du kan nu följa mig på min ny hemnsida, läs mer på www.ingridthorngren.se Där hittar du senaste informationen.

Tag din plats och njut av livet fullt ut!

  • Har du tappat bort dig i alla krav från dig själv och din omgivning?
  • Längtar du efter att möta dig själv bortom all prestation?
  • Vill du skapa mer balans i dig själv och i ditt liv?
  • Vill du skapa mer harmoni och glädje och njuta av livet fullt ut

Välkommen till mina inspirationskvällar, retreats, kurser och längre utbildningar i personlig utveckling, för kvinnor.
Här är målet är att du ska få möta dig själv och ditt sanna jag, bortom krav och prestation, där du får vara mer av dig själv och ditt unika jag.
Via min Helhetsmodell skapar du mer balans i livet och hela du får vara med: kroppen, själen, tankarna och känslorna.
Du får lära dig att lyssna till dig själv via mina olika mindfuless metoder som; meditationer, fria rörelser och dans i mindfulness, tid i naturen och uppleva med alla dina sinnen samt kreativt skapande utan prestation. Det är motorvägen hem till ditt sanna själv.

Önskar dig en fantastisk höst. Jag hoppas vi ses!

Varmt välkommen! /Ingrid Thorngren
Diplomerad Coach och Samtalsterapeut i Psykosyntes
Diplomerad Frigörande Dans Pedagog, Diplomerad Symbolpedagog

Ring mig idag för kontakt: 0709 - 755 900  eller maila till mig: ingrid@lotusutveckling.se

här nedan kan du läsa min blogg, välkommen:

2020 > 12

Varför är vila och återhämtning viktigt?
Efter en intensiv julvecka och julafton, så är det dags att koppla av för de flesta av oss. Att släppa taget om allt som måste GÖRAS en stund och bara VARA. Det är så läkande och välgörande för oss, när vi kan stanna upp och ta tid för återhämtning. 
Här nedan delar jag några tankar om vikten av att vila.

Dvalan en viloperiod för att växa
Jag gillar liknelsen med perennernas viloperiod, dvalan och vi människors behov av återhämtning.
Perenna växter, kan inte flytta på sig om vintern när det blir svårt och kärvt. De har bara två val, anpassa sig eller dö. Växterna väljer det första och gör det genom att gå i dvala, det är den årliga viloperioden som plantorna går in i under vintern och det är framförallt en härdningsprocess. 
Under dvalan avmognar växterna, de tar en paus i mognandet och det sker för att de ska växa sig starkare, en skyddsåtgärd helt enkelt, dvalan maximerar växtens styrka och härdighet.
Vilan är viktig även för oss människor. En stund när vi inte är styrd av yttre stimuli och krav, till att börja ledas av vår inre livskunskap. Dvs stäng av, dra sig inåt och göra mindre. Det kanske är det enda sättet om man ska bli en människa som inte bara springer efter andras visselpipor eller från det dåliga samvetet. Den som vilar får öron för de svaga signalerna som kommer inifrån, från själen. 
Jag tänker att vi precis som perennerna blir starkare när vi tar oss tid att vila och återhämta oss. Då orkar vi mer sedan, när vi behöver vara aktiva igen.
ör att uppnå vila och återhämtning behöver vi hitta aktiviteter när vi inte upptar vår kropp och våra tankar med något specifikt görande eller tänkande. Utan vi tillåter tankarna att få vandra fritt och kroppen att stilla sig, det är ett sätt att ta sig från görande till VARANDET, närvaron i nuet. 
Mina favorit tips för vilande är:
- att ta en tupplur mitt på dagen
- att ta en skogspromenad utan att lyssna eller prata
- att meditera
Prova du med och se vad du kommer i kontakt med i tystheten som infinner sig i vilan, när du kan höra dig själv och dina egna inre svar blir tydligare.

Vila och växa
Tuppluren mitt på dagen, ett gratis nöje. Det är något med detta, att mitt i allt GÖRANDE få ligga stilla, dra en filt upp under hakan och för en liten stund slappna av och försvinna bort till VARANDET. Tuppluren blir ett sätt att säga till mig själv och mitt system, att jag just nu inte behövs. Dessutom menar forskningen att en korts stund vila mitt på dagen motsvarar ungefär en och en halv timmes nattsömn. 
Eftersom man kommer på en massa saker när kroppen blir stilla, är det viktigt att vila och ta en paus från allt som måste göras nu. Mitt bästa råd är att säga till mig själv: jag har varken tid eller råd att inte ligga här.
Det händer att man rent fysiskt kan känna i kroppen det som sker i själen när man vilar, hur man växer i sig själv på något sätt. Det har hänt att jag somnat i ett problem och vaknat i en lösning.
Samma sak har hänt när jag ibland lämnar min arbetsplats och tar en promenad en stund i skogen utanför. Det är som att den kroppsliga förändringen väcker andra delar av mina tankar och känslor till liv. Samma sak kan hända när jag dansar, under dansen och rörelsen så kommer nya insikter och lösningar till mig.
Precis som med muskler, de växer i vilan mellan träningspassen. Samma sak gäller för själen. Utan vila reduceras chanserna till fördjupning och mognad. Därför är vilan också en del av ansvarstagandet i livet tänker jag.
Forskning har visat att något av det som händer under nattens sömn också händer när vi dagdrömmer, slappnar av, släpper fokus några ögonblick och låter fantasin få fritt spelrum.
På ytan är vi mindre produktiva, men under ytan i vårt undermedvetna, drar en aktivitet igång som vi inte råder över. Vi kan bara tillåta att det händer och tillåtelsen till det är vår villighet att vila. 

GOTT NYTT ÅR!
Nu önskar jag dig en tid för vila och återhämtning och när det blir dags, ett riktigt gott nytt år! Vi hörs då igen!
/Ingrid
 
5 nycklar till mer balans och glädje

Missade du förra nyhetsbrevet? Passa på att klicka på länken nedan och få mina 5 bästa tips, baserat på min Helhetsmodell för personlig utveckling, helt gratis.

Facebook
Nu har jag även bytt min Lotusutveckling sida på Facebook så att den också heter Ingrid Thorngren. 
Gilla min sida på Facebook, så följer du allt spännande som händer och missar inte något. Från och med nu kommer jag vara mer aktiv på sociala medier och dela tips, idéer och inspiration.

Läs hela inlägget »

Gratis guide - 5 nycklar till mer balans & glädje
Det lackar mot jul och säkert har du fullt upp. Julkorten, julklappar, julmaten, baka, pynta, fixa och sen det sista på jobbet som ska bli klart. 
Då kommer här min perfekta julklapp till dig!
Min gratis guide med mina 5 nycklar för mer balans och glädje, bara till dig, så att du kan skapa mindre stress och mer njutning i livet.

Hej! 
Har balans i livet och ditt eget välmående varit något som du inte prioriterat fullt ut tidigare?
Så var det verkligen för mig, speciellt hände det när jag tog det lugnt och vilade, då kändes det alltid som om jag var lat och inte gjorde tillräckligt mycket nytta. Det fanns alltid något som måste hinna göras eller något som var viktigare än jag och mitt eget välmående var. Känner du igen dig?
Om ditt svar är ja, vill jag att du ska veta att det är möjligt att ändra. När jag skapade bra rutiner i vardagen och med små enkla övningar börja prioritera mig själv och mitt eget välmående, som prio ett. Då blev det i små mikrosteg bättre och bättre, dag för dag. Nu vill jag ge dig samma möjlighet att skapa mer glädje, njutning och välmående i ditt liv.

Jag har skapat något som gör det enkelt för dig att i 5 enkla steg börjar skapa mer balans i livet.
Om du längtar efter mer egen tid, för återhämtning, påfyllnad och reflektion för att öka ditt eget välmående. Om du vill ha rutiner som håller även när det är stressigt runt omkring dig, då är mina 5 tips till mer balans i livet, som gjord för dig!
Klicka här nedan och börja din resa redan idag.
Jag hoppas att du upptäcker hur enkelt det kan vara att skapa bra rutiner med några få enkla övningar, för att skapa mer balans och välmående i ditt liv.
Jag vill bjuda in dig till att dela den här guiden med andra kvinnor som du vet har mycket på sin ”att göra lista” och saknar bra rutiner för att prioritera sig själv och sitt eget välmående. Som du tror också kan ha nytta av den.
Vidarebefordra enkelt det här mailet till dina väninnor, familj eller kollegor och sprid det lugn, harmoni och välmående, som den här guiden ger.
Här nedan är länken igen för att omedelbart få till gång till den gratis guiden: 5 nycklar till mer balans och glädje. Följ länken här och ladda ner guiden.

Jag är SÅ exalterad…
...för snart är min helt nya hemsida, som heter precis som jag ingridhtorngren.se klar! Här kommer allt det jag jobbar med i dag och framöver samlas.
Mina utbildningar, onlineprogram, blogg, meditationer, inspiration och gemenskap.
Sidan är under utveckling och ska vara klar nästa år. 
Men du som får detta nyhetsbrev är välkommen in och ta en sneak peak, en liten smygtitt helt enkelt på hur den ser ut, redan nu.
Välkommen in! www.ingridthorngren.se
Min gamla hemsida: www.lotusutveckling.se kommer att fortsätta att fungera parallellt en tid. 

Ny Facebookprofil
Nu har jag även bytt min Lotusutveckling sida på Facebook så att den också heter Ingrid Thorngren. 
Gilla min sida på Facebook, så följer du allt spännande som händer och missar inte något. Från och med nu kommer jag vara mer aktiv på sociala medier och dela tips, idéer och inspiration.

Önskar dig en nu en riktigt skön och stressfri julvecka och när det blir dags en vilsam och njutbar jul. 
En riktigt GOD JUL önskar jag dig och de dina.
/Ingrid


 

Läs hela inlägget »

Hej! Idag tänkte jag dela med mig av ett av mina favorittips för att påverka min sinnesstämning - eteriska oljor. 
Ett annat tips för ökat välmående är att ta mikropauser och röra på kroppen. 
Jag har också fått flera frågor om hur går det med min digitala utbildning. 
Tack det går bra, läs mer nedan.
Önskar dig nu en skön helg!  Andas, dofta, rör på kroppen och njut av stunden. /Ingrid
 
Eteriska oljor är viktigt och bra för vår hälsa och välmående.
Min filosofi är att det är viktigt att ha verktyg för att kunna ta hand om sig själv på bästa möjliga sätt, speciellt i svåra eller stressade tider. Ett av de bästa sätten jag vet, är att använda eteriska oljor. Doften påverkar vårt doftsinne och därigenom hela vårt system; våra tankar, våra känslor, vår fysiska kropp och själen.
Med vissa oljor kan du bli mer avslappnad, lugn och mindre stressad och med andra oljor kan du höja din energinivå och bli piggare, allt efter vad du behöver just i stunden.
Eteriska oljor utvinns från aromatiska extrakt från blommor, växter och frukter. Oljornas användningsområden sträcker sig från att påverka vårt doftsinne och vårt humör till att användas t ex vid massage. Eteriska oljor är högt koncentrerade och kräver i princip alltid utspädning innan användning på huden. I tillverkningsprocessen destilleras växtdelarna genom ånga och blir till slut en eterisk och koncentrerad olja.

Hur jag använder oljorna:
Jag har en mängd oljor, se bilden som jag använder själv hemma, när jag vill påverka min sinnesstämning och för att jag tycker att det är väldigt välgörande med goda dofter.
Jag använder dom också på utbildningar, där jag kan jobba med dom på olika sätt. Olika oljor och dofter påverkar oss på olika sätt och passar därför perfekt att använda i olika sammanhang, en doft för en viss färg, en doft för dagen, en för en viss känsla, övning osv.
- Det enklaste sättet är att droppa en droppe eller två på en pappersservett, som du sedan kan dofta på. Själv brukar jag stoppa ner den i bh:n, så kan jag plocka fram den när jag behöver den.
- Oljorna är så starka att de inte går att använda direkt på huden, utan du kan blanda ut dem med en vanlig olja, t ex olivolja och sedan använda på huden. Fantastisk om du vill massera kroppen, välj en olja som passar din sinnesstämning, lugnande, uppiggande eller för mer klarhet.
- Jag tycker också att det är fint att ha oljorna hemma, som ger doft i rummen, t ex att droppa dem på pinnar eller ha i en oljelampa och därmed sprider sig väldoften därhemma. 

En av mina favoriter - Lavendel
Jag tycker lavendeloljan har en underbart mjuk, varm, blommig doft. Den är läkande, lugnande och helande.
Lavendel har en uppmjukande och lugnande effekt. Ge dig själv och din kropp en avkopplande stund innan läggdags med en skön massage. Eller att ha lavendelolja i en aromalampa, där den får en lugnande, avslappnande effekt i hela rummet.
Inom ayurvedisk tradition anses lavendeloljan vara utmärkt för ett stressat, irriterat och uppjagat sinne som behöver varva ner.
Lavendel lugnar både kropp, själ, tankar och känslor.
 
Hur använder jag doft sinnet mer hemma?
Lavendel som växt
Många kanske känner igen lavendelpåsarna som vi hade i linneskåpet förr i tiden, som gav en fin doft till nymanglade lakan. 
Lavendel som växt är fantastik att plantera eller ha i kruka på balkongen. På landet har vi planterat lavendelplantor just vid torkställningen, och varje gång jag hänger upp eller tar ned tvätt, så sprider sig lavendeldoften i luften. Magiskt!
 
Oljor på doftpinnar
Jag älskar Lavendelolja i flaska med doftpinnar. Här sprider sig doften och ger den lugnande och avslappnande effekten i hela rummet. Det finns många goda dofter att välja på idag. Beroende på vad du vill skapa för känsla och stämning. 
Ibland när jag inte hinner ut i naturen, tar jag in naturen i hemmet och använder oljorna: Tall, Cypress eller Rosmarin.
 
Ta en paus, andas och sträck på kroppen
Just nu är det inte bara julstressen som är påtaglig. Utan även stress och oro inför corona och hur det ska bli i jul och inför nästa år. Många sitter också hemma och jobbar och det kanske inte alltid är den bästa arbetsmiljön. Vi sitter långa perioder framför datorn och är med på diverse digitala möten osv. 

Kanske glömmer du att ta en paus emellanåt?
Då är mitt bästa tips till dig att testa, min 5 minuter långa stående meditation och landa i kroppen och andningen. Ta en mikropaus, sträck på kroppen, andas ner i magen och landa hemma hos dig själv igen. Sen ny energi och redo för jobb igen!

Och visst har du 5 minuter? Jag är helt övertygad om att vi mår bättre efter en liten mikropaus, det behöver inte vara mer än 5 minuter. Prova och se hur det känns hemma hos dig, när du har släppt allt annat för en liten stund.
 
Onlineutbildning på G
Jag har fått flera frågor hur det går med utvecklingen av den digitala utbildningen. Så roligt att många är nyfikna! Tack det går bra , jag jobbar på för fullt.
Stort tack först och främst till alla 12 fantastiska bollplank:are, vi har nu pratats vid på telefon och jag har fått så mycket bra feedback på problem, behov och längtan, kopplat till balans i livet och att kunna njuta av livet fullt ut, så roligt!
Jag håller nu som bäst på att paketera hur online utbildningen ska se ut. Jag är SÅ taggad!
Så håll utkik i början av nästa år, då kommer mer information!

Önskar dig nu en skön helg, tredje advent och en skön vecka. 
Så hörs vi nästa fredag igen. Hör gärna av dig med frågor och feedback.

Läs hela inlägget »

Mindfulnessträning december 
 
Njut av sinnena och nuet 
Hej igen! Nu är det december och adventstiden har inletts och det finns många tillfällen att glädjas och njuta åt fram till jul. Men för många blir det lätt en lång sträcka av stress, måsten och borden ända fram till jul. Här kommer några tips om hur du istället kan njuta av varje dag, att tända ljus i mörkret och rå om dig själv, nära och kära. Ge dig själv en skön december och jultid - det är ingen annan som kan göra det.
Julstress
De allra flesta ser fram emot julen med glädje och förväntan. Vi drömmer om ledighet, umgänge och god mat och dryck. Men ofta har vi en bild av hur det ska bli som sedan stämmer dåligt överens med hur det blir i verkliga livet. När förväntningar och verklighet krockar riskerar vi att bli besvikna. Vi vill så mycket, har höga förväntningar på oss själva och andra och sedan blir det kanske inte som vi tänkt. 

Prestationshets
Den perfekta hemmafrun från 50-talet, känns avlägsen – utom kanske just på julen. För den som har jobb och familj, är det helt orimligt att servera en massa hemlagad julmat. Dessutom ska det bakas, dekoreras, ljusgirlanger ska upp, julpyssel, storstädning, tvätta fönster och glöggbjudningar administreras. Ofta samtidigt som det är högtryck på jobbet och förkylningssäsong. 
I år är det kanske lite annorlunda, med fler som jobbar hemma och därmed lite lugnare tempo. Men istället kanske det finns en oro kring hur julen ska bli i dessa tider. Vi har ofta mycket som vi vill uppnå i december, för att få den ultimata julen.
Lägg till detta att många svenskar upplever ökad trötthet och håglöshet under den mörka årstiden, så förstår man att julen kan vara en stor påfrestning. Kom ihåg att äta D-vitamin!
För den som har svårt att säga nej och lägger stor vikt vid att leva upp till andras förväntningar är gränsen mellan att orka och att bli stressad och kanske sjuk hårfin.

Några små tips på vägen:

  • Låt alla hjälpa till, att göra saker tillsammans, med barnen, vännerna och familjen, så blir det roligare och enklare för alla
  • Gör en bra planering och gör lite varje vecka
  • Njuta av stunden i nuet, det är en bra mindfulness och närvaroträning, när du bakar, pysslar eller dekorerar. 


Själv hamnade jag i julstress i helgen, men vände jag på det!
Vår dotter har önskat sig en adventskalender, ni vet en sån med ett litet paket varje dag. Jag har vetat om detta sen länge och jag har köpt på mig små prylar under hösten. (Det är dock inte bara prylar hon får, utan även små upplevelser som vi gör tillsammans.) Men när jag satt och tittade på sakerna i helgen, så insåg jag att det inte fanns 24 saker, vilket utlöste en nödutryckning och inköp av några små saker till. Sen skulle ju allt slås in och naturligtvis blev det i sista stund i måndags, dan före dan.
Då var min första tanke att slå på mig själv och tänka "Varför har jag inte gjort detta tidigare, utan jag behöver stressa med det sista dagen". Sen tänkte jag, är detta en bra tanke? Nej, den gör mig stressad och irriterad. Jag har själv valt att göra kalendern till henne, då jag vet hur otroligt glad och tacksam hon är över den och det är så roligt att se hennes förväntan varje morgon då hon öppnar sitt lilla paket. Så jag vände på tanken till: "Tänk här sitter jag och får slå in små paket, som jag vet kommer sprida mycket glädje varje dag ända fram till julafton. Tänk vilken tur jag har som får vara med om detta."  Jag kunde sedan tycka att det var ett roligt och angenämt pyssel och det tog inte så lång tid heller. Så istället för stress blev det till njutning i nuet och en känsla av tacksamhet över uppgiften. En bättre tanke som skapande en bättre känsla och upplevelse.
Testa du med, om du hamnar i negativa tankar som gör dig stressad eller irriterad och se om du kan vända på den. Tankar är bara tankar och vi kan själva välja våra tankar och hur vi ser på vår situation. 

Lyckoforskningen
Ibland kan vi bli stressade av alla julklappar som ska tänkas ut och köpas in. Men lyckoforskningen har visat att det är helt andra saker än ett överflöd av prylar som leder till verklig lycka. Tre faktorer som däremot leder till lycka är tacksamhet, som har att göra med att glädjas över det jag har, att få göra gott för andra och att känna gemenskap med andra.
Det viktiga för barnen och för oss alla tänker jag, är att få spendera tid tillsammans, utan stress, press och hets. Att få tid att umgås och skapa gemensamma minnen.

Några små tips på vägen:

  • Kom överens med släkten om att strunta helt i julklappar till de vuxna (eller ge något symboliskt.) Själva brukar vi ha ett julklappsspel där alla bidrar med 2 julklappar var om ca 50-75 kronor som vi sedan spelar om
  • Vill du ändå ge något, ge en upplevelse att göra något tillsammans eller kanske en gåva till välgörande ändamål 
  • Ge barnen EN eller några få fina julklappar som de verkligen vill ha och längtat efter
  • Bjud på din tid - ta ut lite extra ledighet om du har möjlighet och var tillsammans med barnen, familj och vänner


Egna juldekorationer
Att göra egna juldekorationer av naturmaterial är härligt. Vi plockade mossa, grenar, kottar mm i vår skog och så köpte jag julblommor i affären. Att sedan tillsammans plantera och dekorera är mysigt. Att använda sinnena och dofta på mossan, känna på kottarna och se hur fint det blir. Det är njutning i nuet. Det blev 4 stycken!
Baka tillsammans
Även att baka eller laga mat är en bra träning i mindfulness. När jag kan vara helt närvarande i händerna som knådar den mjuka degen, dofta på den underbara saffransdoften som sprider sig i köket och sedan smaka de fluffiga bullarna med en kopp glögg, russin och mandlar. Wow, jag älskar julen, det finns så mycket att njuta av för alla sinnen!
 
Meditera, andas och promenera
Den bästa och enklaste stresshanteringen är annars att meditera, djupandas eller ta en promenad i naturen. Det gör att vi släpper allt annat för en stund, får vara för oss själva och stillar sinnet och kroppen. Så om julstressen slår till, testa gärna en av mina meditationer eller ta en promenad. Hör gärna av dig och berätta hur det går.
Testa gärna mina meditationer som finns här på hemsidan om du vill prova på.
 
Sist men inte minst så se till att NJUTA av den här tiden. Ta dig tid till att umgås med nära och kära. Baka med din familj, se på julfilmer, lägg pussel och spela spel, pyssla tillsammans. Gå ut och ta en avkopplande promenad eller kanske åka skridskor eller skidor om det är möjligt. Julen passerar så snabbt så det gäller att passa på att njuta av den NU när den är här. 
Önskar dig nu en skön fortsättning på december.
/Ingrid

Läs hela inlägget »

se min nya hemsida!

Jag har nu en ny hemnsida, läs mer på www.ingridthorngren.se
Där hittar du senaste informationen.

på gång 2021:

Kreativ Sommarkurs, för kvinnor
Tema Balans i livet, 10-års jubileum! 
Datum 1: 28-31/6 2021
Datum 2: 1-7 juli 2021
Husby Gård, Nyköping
Begränsat antal platser

Möt dig själv och led dig själv.
Diplomutbildning i Personlig utveckling och självledarskap, för kvinnor
Ny start, Modul 1 28-31/10 2021

Gratis meditation:

Här är min senaste medition, med fokus på Självmedkänsla. (6 min)
Prova fler under sidan Meditation

Senaste inläggen i min blogg:

Senaste kommentarer

-

Arkiv

Psykosyntes

Psykosyntesen är en modern teori för hur vi människor fungerar psykologiskt och hur vi kan arbeta för att bli mer medvetna om oss själva och därmed göra mer aktiva val, för att må bättre i vårt liv. Psykosyntesen är handlingsinriktad och skapar nya insikter och tydliga reslutat, på ett enkelt och lätt sätt.

Frigörande Dans i mindfulness

Frigörande Dans i mindfulness, är en metod att få kontakt med kroppen och allt som finns i kroppen. Att släppa huvudet, tankarn och prestationen för en stund och bara få koppla av. Det är en ren stresshantering, där vi minskar spänningar i kroppen och frigör livsenergi. Kroppen blir så glad av att få röra sig fritt. Alla kan dansa.

Symbolpedagogik

Symbolpedagogik, är en metod för att få kontakt med vår högra (kreativa) hjärnhalva och låta den vänstra (logiska) hjärnhalvan få vila för en stund. Det gör att vi kan komma förbi intellektet och lyssna inåt, till det som finns där inom oss, vår sanning. Att arbeta symboliskt är ett sätt att skapa en bättre balans i oss själva och vårt liv.