Jag har bytt hemsida och du kan nu följa mig på min ny hemnsida, läs mer på www.ingridthorngren.se Där hittar du senaste informationen.

Tag din plats och njut av livet fullt ut!

  • Har du tappat bort dig i alla krav från dig själv och din omgivning?
  • Längtar du efter att möta dig själv bortom all prestation?
  • Vill du skapa mer balans i dig själv och i ditt liv?
  • Vill du skapa mer harmoni och glädje och njuta av livet fullt ut

Välkommen till mina inspirationskvällar, retreats, kurser och längre utbildningar i personlig utveckling, för kvinnor.
Här är målet är att du ska få möta dig själv och ditt sanna jag, bortom krav och prestation, där du får vara mer av dig själv och ditt unika jag.
Via min Helhetsmodell skapar du mer balans i livet och hela du får vara med: kroppen, själen, tankarna och känslorna.
Du får lära dig att lyssna till dig själv via mina olika mindfuless metoder som; meditationer, fria rörelser och dans i mindfulness, tid i naturen och uppleva med alla dina sinnen samt kreativt skapande utan prestation. Det är motorvägen hem till ditt sanna själv.

Önskar dig en fantastisk höst. Jag hoppas vi ses!

Varmt välkommen! /Ingrid Thorngren
Diplomerad Coach och Samtalsterapeut i Psykosyntes
Diplomerad Frigörande Dans Pedagog, Diplomerad Symbolpedagog

Ring mig idag för kontakt: 0709 - 755 900  eller maila till mig: ingrid@lotusutveckling.se

här nedan kan du läsa min blogg, välkommen:

2020 > 11

Kvällsrutinen hjälper dig att somna gott och vaka pigg och redo för en ny dag! 
 
Hej igen! En bra kvällsrutin hjälper oss att komma ner i varv för att sedan somna gott och få en god natts sömn. Den viktigaste återhämtningen inte bara för kroppen utan även för hjärnan. Se till att skaffa dig en bra kvällsrutin, som hjälper dig att sova gott och vakna pigg och utvilad. 

Vi människor har en naturlig rytm, en övergripande kroppsklocka som håller tiden med hjälp av ljus och mörker. Även vår lever, blocktrycket, minnet, insulinet, produktion av sömnhormonet melatonin, kroppstemperaturen, vårt humör osv påverkas av dygnsrytmen. Så kroppen har sin egen medfödda rytm och vi kan hjälpa den genom att stötta den med regelbundna sovvanor. 
Ett bra sätt att göra detta är att skapa en konstant rutin som leder oss mot sömnen. Det hjälper oss inte bara att somna fortare och sova bättre, utan även att känna oss mer utvilade när vi kliver upp.

Skärmfritt 90 minuter innan sängdags
Ett bra tips är att inte använda mobiler och skärmar 90 minuter innan sovdags, för att få hjärnan att gå ner i varv. Som du säkert vet så avger mobil och padda samma ljus som morgonljuset, vilket lurar hjärnan att dagen gryr och du blir inte automatiskt sömning, utan istället pigg.
Vill du kolla mail eller mobilen, så gör det tidigare på kvällen, kanske direkt före eller efter middagen, så att du sedan kan lägga den ifrån dig. Det är lätt att fastna i att scrolla flödet annars, det tar ju aldrig slut och kickar igång hjärnans belöningssystem.
TV
Det är inte bra att titta på nyheterna eller något program som skapar oro och stress på kvällen. Vill du titta på tv på kvällen, välj ett program som är lugnt och harmoniskt. Samt att inte ha tv:n i sovrummet. Många tycker det är skön avkoppling att titta på tv på kvällen, vi slappnar av i soffan. Men att slappna av i tv soffan innan sänggående, kan ge en dålig sömnkvalitet. Vi behöver ett annat sätt att koppla av. Vi behöver falla i djup, stärkande sömn i vår egen säng, istället för att ligga i soffan och lyssna på höga röster, polissirener, pling från frågesporten eller oroande nyheter. 
Meditation och reflektion
Det är en bra rutin att meditera, skriva tacksamhetsdagbok eller reflektera på kvällen. Du lugnar systemet, vilket gör det lättare att få en bra sömn. Istället för att se på tv eller scrolla mobilen, läs en bok, lyssna på en ljudbok eller podd, något som får systemet att gå ner i varv.
Mörkt, svalt och elektronikfritt sovrum
Det är att föredra att ha ett mörkt och svalt sovrum, det gör det enklare för kroppen att varva ner. Samt inga mobiler, TV etc som stör. Låt mobilen ladda i hallen eller i ett annat rum.

Hur gör du för att skapa en bra kvällsrutin?
Att skapa en bra kvällsrutin, hjälper dig att varva ner inför sänggåendet, vilket gör det enklare att komma till ro och sova gott. Det är lika viktigt med en fast rutin för sänggående, som det är att ha en fast tid när du går upp. Då hjälper vi kroppen att följa sin dygnsrytm. Att lägga dig och gå upp vid fasta tider är ett bra sätt att skapa bättre sömn, mindre stress och mer balans i livet.

En bra kvällsrutin, kan naturligtvis se helt olika ut om vi lever själva, med en partner eller med barn. Här nedan delar jag med mig av mina rutiner, kanske kan de ge dig inspiration till att skapa en egen rutin som passar dig i din vardag. Jag har under många år utvecklat och tränat på en kvällsrutin som passar mig och mitt liv just nu.

Så här gör jag i vardagen
Jag lever med man och barn och här beskriver jag hur min ideala kvällsrutin ser ut. Det här är vad jag strävar efter. Men det är viktigt att komma ihåg att det inte alltid blir så här. Ibland kommer jobb, andra aktiviteter och livet emellan, vilket gör att jag inte följer mina rutiner. Men när jag inte följer dom är det helt ok. Det viktiga är att nästa dag eller så fort som möjligt komma in i rutinerna igen. För att jag vet att de hjälper mig att skapa en bra balans i livet.
Träning före 18.30
När jag tränar, i mitt fall joggar, dansar eller styrketränar på gym, så gör jag det före kl 18.30, sedan behöver kroppen varva ner. Tränar jag senare är kroppen uppe i varv och det blir svårare att komma till ro.
Middag med familjen, 18-19
Vi äter ofta middag tillsammans vid 18-19. Lite beroende på hur jobb, träning och kvällsaktiviteter ser ut. Detta är en trevlig stund, att ibland laga mat ihop och att äta middag tillsammans. Då hinner vi också stämma av hur dagen varit och om det är något speciellt inför morgondagen.
Egen tid - att lära nytt, kvällspromenad eller bad 19-20
Tiden mellan 19-20 brukar jag ägna mig åt att lära mig något nytt. Det kan antingen vara att lyssna på en podcast samtidigt som jag tar en kvällspromenad. Eller tittar på någon Youtube kanal som har ett intressant innehåll eller kanske en dokumentär på TV. Jag tycker det är skönt att komma ut och ta en promenad på kvällen, för att få luft och lite vardagsmotion. Det är mysigt även nu i den mörka årstiden, så länge vi har reflexer på. Ibland tar jag ett bad, det är avslappnande och kroppen går ner i varv.
Gemensam aktivitet 20-21
Vi brukar ofta titta på något gemensamt tv program (på Play), djurprogram eller familjeprogram, som är lugnt och trevlig att se tillsammans och samtidigt prata om det vi ser, det blir en gemensam upplevelse, ett minne och ofta lär vi oss något nytt. Eller så spelar vi något spel, pysslar, gör läxor eller förbereder morgondagen.
Läsa, reflektera, meditera 21-22
Detta är tiden när jag kopplar av själv i soffan, jag älskar att läsa. Jag är en riktig nörd på böcker i psykologi och personlig utveckling, det finns alltid något nytt att lära. Vi har fortfarande morgontidning och om jag inte hunnit läsa den på morgonen, läser jag den nu på kvällen istället, ett sätt att hålla mig uppdaterad. Jag läser tills jag känner att jag börjar bli trött. Ibland skriver jag tacksamhetsdagbok och ibland gör jag en kort meditation för att varva ner.
Förberedelse inför sänggående och nästa dag
När det blir dags att gå till sängs, förbereder jag nästa dag. Lägger fram kläder, material jag ska ha med, lunch etc. Allt för att det ska gå smidigt nästa morgon och jag inte ska behöva tänka eller fatta några nya beslut. Jag lägger fram träningskläderna i badrummet och laddar kaffebryggaren.
Sovdags
När det är dags att gå och sova, så går jag in till sovrummet, där det är svalt och mörkt och vi har inga tekniska apparater där, som mobiler eller TV. När jag går in där är det för att sova och jag somnar oftast inom kort. Dvs jag varken läser eller kollar mobilen i sängen. För mig är sängen till för att sova i.
Phillips uppvakningslampa
Jag har en uppvakningslampa från Philips. Både för att jag inte vill ha mobilen i sovrummet och för att jag ofta blir rädd när en vanlig väckarklocka väcker mig på morgonen och det är en sådan trist start på dagen att börja med hjärtklappning. 
Uppvakningslampan gör att jag vaknar lugnare och mer harmoniskt, av ett successivt långsamt stigande ljus, precis som en riktig soluppgång. Jag vaknar med samma känsla som att vakna av mig själv, mer utvilad och mindre stressad. Jag har även en inställning där jag vaknar av fågelkvitter. Det är så härligt, kan det bli en bättre start på dagen! Det finns även en insomningsfunktion i lampan med ett mjukt ljus och valmöjlighet av musik, för den som vill ha hjälp att somna. Jag har inte provat den funktionen, då jag oftast somnar så fort jag lägger huvudet på kudden.
Gå upp direkt
Mitt tricks är att gå upp direkt när jag vaknar av att lampan lyser och fåglarna kvittrar. Det är ingen idé att snooza, utan just do it! I mitt fall på med träningskläderna och rakt in i min morgonrutin.

Adventstiden är här – hur går det med julstressen?
Nu går vi in i adventstiden då det är första advent på söndag. Ofta kan denna tid vara full av stress och "måsten" för att få den perfekta julen, vi har höga ambitioner och vill hinna med mycket. Ibland kan det vara svårt att slappna av och njuta av nuet. Med en bra morgon och kvällsrutin, hjälper du dig att få vila och återhämtning och vara pigg och utvilad inför varje ny dag. Önskar dig en skön första advent, njut av dagen!

Tag hand om dig i dessa tider och prova hur du kan skapa bra rutiner i ditt liv som hjälper dig i din vardag. Det skapar mindre stress och mer balans och fokus. Hoppas att du här har fått inspiration, tips och idéer.
Hör gärna av dig och berätta hur det går, om du vill. Allt gott, Ingrid

Läs hela inlägget »

Morgonstund har guld i mun.
Ett viktigt steg för att skapa mindre stress och mer balans i livet är att skapa en bra morgonrutin. Du sätter tankarna, känslan och energin för dagen. Sannolikheten att det blir en bra dag är mycket större då. Läs mer här om hur du kommer igång.

Under morgonens första magiska timma kan du lägga grunden för ett hälsosammare, mindre stressigt och mer framgångsrikt liv. Att utnyttja den lugna timmen innan resten av världen och familjen vaknar. Tid för träning, reflektion, meditation och personlig utveckling. En vinnande vana som gör att du får en kickstart och som hjälper dig att hålla fokus hela dagen. 

Vad gör du när du vaknar?
Att skapa en bra morgonrutin hjälper oss att få mindre stress, mer fokus och en bra dag. Har du bara lite tid på morgonen, så starta med 5 minuters träning på morgonen i en vecka. Det kan vara yoga, stretch eller styrka, vad som passar dig för att väcka kroppen. Du kan alltid göra mer än 5 minuter, men det är en bra start. Kanske kan du göra det medan kaffet brygger eller gröten kokar?

Du prioriterar dig själv först och bevisar genom handling för dig själv att du är viktig och att du tar hand om dig själv först, innan alla andra.

Kom ihåg att "om du tänker som du alltid tänkt och gör som du alltid gjort, kommer det bli som det alltid varit". Så om du vill skapa en förändring, börja med att tänka och GÖRA något nytt! 

Så här gör jag
Att ha 5-30 minuter på morgonen för dig själv är guld värt. Själv går jag upp 30 minuter före resten av familjen för att få egen tid. Så här ser min rutin ut i vardagen. Jag börjar med att sätta på morgonkaffet. 
Landa i kroppen
Medan kaffet brygger gör jag mina övningar på yogamattan i vardagsrummet. Jag har en rutin med en kombination av stretch, styrketräning och andningsövningar. Det tar ca 15 minuter. 
Morgon ceremoni
Därefter tar jag min kopp kaffe och sätter mig med min reflektionsdagbok. Det är helt tyst, eller så sätter jag på någon lugn musik av Deva Premal.
Reflektion/backspegel över gårdagen
Först gör jag en kort reflektion över gårdagen, vad gjorde jag bra, vad är jag nöjd med och vad gick kanske mindre bra, skriver ner lärdomar och insikter.
Planera dagen
Med gårdagens insikter i minnet planerar jag dagen. Bland annat vad är de 3 viktigaste sakerna att få gjorda idag.
Tacksamhet
Därefter skriver ned vad jag är tacksam över i mitt liv. Det är en bra närvaroträning, att se och uppmärksamma det jag faktiskt har idag och inte tänka på det jag skulle vilja ha i framtiden.
Meditation
Ibland lyssnar jag också på en kort meditation, för att landa i kroppen och få kontakten med andningen. (Ofta lyssnar jag på en av mina egna meditationer från hemsidan).
Affirmation
Därefter säger jag min morgonaffirmation: "Det kommer bli en bra dag. Jag gör alltid så gott jag kan. Andra gör alltid så gott de kan". Så avslutar jag med att säga något kärleksfullt om min kropp. Det skickar ut en positiv intention för dagen.

Allt detta sammantaget tar ca 30 minuter.
Vill du börja med en morgonrutin, starta med 5-15 minuter och se till att det blir en vana och en rutin. Sedan kan du alltid lägga till längre tid, när du fått in din nya vana. Lycka till med din morgonrutin och bli uppmärksam på hur det känns och vad som händer.
/Ingrid


Här berättar Ann, som är med på utbildningen Möt dig själv och led dig själv om sin nya morgonrutin som hon skapande efter Modul 1 och nu har praktiserat varje morgon i två månader. Tack till Ann för att du delar med dig!
Här är min morgonrutin, vilket ger mig en sån styrka och glädje inför dagen jag har framför mig.
- Träna, sätesmuskelträning
- Ingefärsshot och grötfrukost
- Dusch och peppande ord till mig själv framför spegeln. "Du Är Fin, Du Duger Som Du Är". Klappar på kroppen och är glad över att den är min.
- Lyssnar på Ingrids meditation i hörlurarna, på väg till jobbet.
- Sen sjunger jag när jag går till jobbet den fina låten tillsammans med Stina Wollter, "Leave my shame".
På kvällen skriver jag Tacksamhetsdagbok och lite reflektion över mina tankar den dagen. Detta har hjälpt mig att se att jag duger som jag är och är värd att ha det bra. /Ann

Medskapare och bollplank till digital utbildning
Stort tack till alla 12 fantastiska kvinnor som vill vara medskapare av min digitala utbildning "Så skapar du mer balans i livet"! 
Nu är vi igång och bollar idéer kring innehåll, upplägg och omfattning. 
Jag är SÅ PEPP och återkommer inom kort med mer info om vad som är på gång.
 

Läs hela inlägget »

Hej där kära du! Jag skriver nu för jag har en idé som kokar i mitt huvud och den vill inte försvinna. Den har gjort mig SÅ exalterad. Men det är bara ett frö än så länge, så var försiktig. Och hur vill jag vill involvera dig?
 
Visionen finns där
Det är därför jag nu vill ge dig en tidig inbjudan. 
Att vara en del av den här visionen, speciellt om du är intresserad av att vara med och skapa och förverkliga denna idé tillsammans med mig.
 
Här är bakgrunden.
Under flera månader, ända sedan i våras faktiskt, har jag fått samtal och e-mail från kunder som undrar "hur kan jag skapa mer balans i livet och må bättre med mig själv" och hur kan jag göra det själv hemma?
Innan jag fick dessa frågor har jag aldrig tänkt på att skapa en digital utbildning, ett sätt att lära ut allt det jag kan och har arbetat med i 20 år, digitalt. Meditationer, andning, dans och rörelse, kreativt skapande, naturen och sinnena - för ökad medvetenhet, närvaroträning och personlig utveckling.
Men med tanke på corona, när en del inte vill samlas i för stora grupper och inte vill åka kommunalt. Och med tanke på teknikens utveckling, vilket nu gör det möjligt att enkelt genomföra en digital kurs på ett bra sätt, så känns det som rätt timing. Och ju fler frågor jag fått om detta, ju mer har jag börjat fundera på det.
 
Digital utbildning för mer balans i livet
Jag tänker ett enkelt sätt där du själv hemma, med min hjälp, steg för steg, skapar mer balans i livet. Du får planering, struktur och övningar att göra hemma, där du blir lugnare, tryggare och mer avkopplad.

Nu söker jag bollplank & medgrundare
Nu kan du anmäla dig som bollplank och medgrundare, om du vill vara med i den kreativa processen och bidra med idéer och feedback på hur vi kan skapa denna nya online-utbildningen. För att hjälpa stressade kvinnor, att skapa mer balans och glädje i livet. 
Det är enda gången jag kommer att erbjuda detta. Det ger dig tillgång till att bolla tankar och idéer med mig, så att jag förstår vad du behöver mest och vi tillsammans kan skapa den bästa online-utbildningen.
När jag lanserar utbildningen i början av nästa år, så har du möjlighet att köpa den till ett mycket fördelaktigt medgrundarpris.
 
Vill du vara med och skapa?
Som jag sa, alla detaljerna för detta är inte klara än. Inget har officiellt blivit skapat. Och jag tänker att några av de bästa idéerna kommer att komma ifrån dig och andra som vill vara medgrundare och bollplank.
Målet är att lansera kursen i början av januari och starta den i slutet av januari.
Så mellan nu och då, så kommer saker att hända fort och snabbt, baserat på de idéer som kommer gå fram och tillbaka mellan oss.
Häng med mig och bli en medgrundare och var med och skapa den bästa digitala online utbildningen för mer balans i livet.
Allt du behöver göra är att höra av dig till mig och säga JA – jag vill bli medgrundare. Jag söker max 10 personer, så först till kvarn med din anmälan!
Välkommen!

Du som hör av dig kommer att få ett mail av mig, med mer detaljer.
Jag kan knappt vänta att höra av dig!  LÅT OSS GÖRA DETTA TILLSAMMANS.
Mer balans, mer harmoni och mer glädje i livet - startar nu.
Varmt välkommen,
/Ingrid

Läs hela inlägget »

se min nya hemsida!

Jag har nu en ny hemnsida, läs mer på www.ingridthorngren.se
Där hittar du senaste informationen.

på gång 2021:

Kreativ Sommarkurs, för kvinnor
Tema Balans i livet, 10-års jubileum! 
Datum 1: 28-31/6 2021
Datum 2: 1-7 juli 2021
Husby Gård, Nyköping
Begränsat antal platser

Möt dig själv och led dig själv.
Diplomutbildning i Personlig utveckling och självledarskap, för kvinnor
Ny start, Modul 1 28-31/10 2021

Gratis meditation:

Här är min senaste medition, med fokus på Självmedkänsla. (6 min)
Prova fler under sidan Meditation

Senaste inläggen i min blogg:

Senaste kommentarer

-

Arkiv

Psykosyntes

Psykosyntesen är en modern teori för hur vi människor fungerar psykologiskt och hur vi kan arbeta för att bli mer medvetna om oss själva och därmed göra mer aktiva val, för att må bättre i vårt liv. Psykosyntesen är handlingsinriktad och skapar nya insikter och tydliga reslutat, på ett enkelt och lätt sätt.

Frigörande Dans i mindfulness

Frigörande Dans i mindfulness, är en metod att få kontakt med kroppen och allt som finns i kroppen. Att släppa huvudet, tankarn och prestationen för en stund och bara få koppla av. Det är en ren stresshantering, där vi minskar spänningar i kroppen och frigör livsenergi. Kroppen blir så glad av att få röra sig fritt. Alla kan dansa.

Symbolpedagogik

Symbolpedagogik, är en metod för att få kontakt med vår högra (kreativa) hjärnhalva och låta den vänstra (logiska) hjärnhalvan få vila för en stund. Det gör att vi kan komma förbi intellektet och lyssna inåt, till det som finns där inom oss, vår sanning. Att arbeta symboliskt är ett sätt att skapa en bättre balans i oss själva och vårt liv.