hur du skapar en bra morgonrutin

Morgonstund har guld i mun.
Ett viktigt steg för att skapa mindre stress och mer balans i livet är att skapa en bra morgonrutin. Du sätter tankarna, känslan och energin för dagen. Sannolikheten att det blir en bra dag är mycket större då. Läs mer här om hur du kommer igång.

Under morgonens första magiska timma kan du lägga grunden för ett hälsosammare, mindre stressigt och mer framgångsrikt liv. Att utnyttja den lugna timmen innan resten av världen och familjen vaknar. Tid för träning, reflektion, meditation och personlig utveckling. En vinnande vana som gör att du får en kickstart och som hjälper dig att hålla fokus hela dagen. 

Vad gör du när du vaknar?
Att skapa en bra morgonrutin hjälper oss att få mindre stress, mer fokus och en bra dag. Har du bara lite tid på morgonen, så starta med 5 minuters träning på morgonen i en vecka. Det kan vara yoga, stretch eller styrka, vad som passar dig för att väcka kroppen. Du kan alltid göra mer än 5 minuter, men det är en bra start. Kanske kan du göra det medan kaffet brygger eller gröten kokar?

Du prioriterar dig själv först och bevisar genom handling för dig själv att du är viktig och att du tar hand om dig själv först, innan alla andra.

Kom ihåg att "om du tänker som du alltid tänkt och gör som du alltid gjort, kommer det bli som det alltid varit". Så om du vill skapa en förändring, börja med att tänka och GÖRA något nytt! 

Så här gör jag
Att ha 5-30 minuter på morgonen för dig själv är guld värt. Själv går jag upp 30 minuter före resten av familjen för att få egen tid. Så här ser min rutin ut i vardagen. Jag börjar med att sätta på morgonkaffet. 
Landa i kroppen
Medan kaffet brygger gör jag mina övningar på yogamattan i vardagsrummet. Jag har en rutin med en kombination av stretch, styrketräning och andningsövningar. Det tar ca 15 minuter. 
Morgon ceremoni
Därefter tar jag min kopp kaffe och sätter mig med min reflektionsdagbok. Det är helt tyst, eller så sätter jag på någon lugn musik av Deva Premal.
Reflektion/backspegel över gårdagen
Först gör jag en kort reflektion över gårdagen, vad gjorde jag bra, vad är jag nöjd med och vad gick kanske mindre bra, skriver ner lärdomar och insikter.
Planera dagen
Med gårdagens insikter i minnet planerar jag dagen. Bland annat vad är de 3 viktigaste sakerna att få gjorda idag.
Tacksamhet
Därefter skriver ned vad jag är tacksam över i mitt liv. Det är en bra närvaroträning, att se och uppmärksamma det jag faktiskt har idag och inte tänka på det jag skulle vilja ha i framtiden.
Meditation
Ibland lyssnar jag också på en kort meditation, för att landa i kroppen och få kontakten med andningen. (Ofta lyssnar jag på en av mina egna meditationer från hemsidan).
Affirmation
Därefter säger jag min morgonaffirmation: "Det kommer bli en bra dag. Jag gör alltid så gott jag kan. Andra gör alltid så gott de kan". Så avslutar jag med att säga något kärleksfullt om min kropp. Det skickar ut en positiv intention för dagen.

Allt detta sammantaget tar ca 30 minuter.
Vill du börja med en morgonrutin, starta med 5-15 minuter och se till att det blir en vana och en rutin. Sedan kan du alltid lägga till längre tid, när du fått in din nya vana. Lycka till med din morgonrutin och bli uppmärksam på hur det känns och vad som händer.
/Ingrid


Här berättar Ann, som är med på utbildningen Möt dig själv och led dig själv om sin nya morgonrutin som hon skapande efter Modul 1 och nu har praktiserat varje morgon i två månader. Tack till Ann för att du delar med dig!
Här är min morgonrutin, vilket ger mig en sån styrka och glädje inför dagen jag har framför mig.
- Träna, sätesmuskelträning
- Ingefärsshot och grötfrukost
- Dusch och peppande ord till mig själv framför spegeln. "Du Är Fin, Du Duger Som Du Är". Klappar på kroppen och är glad över att den är min.
- Lyssnar på Ingrids meditation i hörlurarna, på väg till jobbet.
- Sen sjunger jag när jag går till jobbet den fina låten tillsammans med Stina Wollter, "Leave my shame".
På kvällen skriver jag Tacksamhetsdagbok och lite reflektion över mina tankar den dagen. Detta har hjälpt mig att se att jag duger som jag är och är värd att ha det bra. /Ann

Medskapare och bollplank till digital utbildning
Stort tack till alla 12 fantastiska kvinnor som vill vara medskapare av min digitala utbildning "Så skapar du mer balans i livet"! 
Nu är vi igång och bollar idéer kring innehåll, upplägg och omfattning. 
Jag är SÅ PEPP och återkommer inom kort med mer info om vad som är på gång.
 

Kommentera gärna: